SPRZEDAŻ NIERUCHOMOŚCI Z KREDYTEM HIPOTECZNYM – JAK TO ZROBIĆ Z SUKCESEM

Planując sprzedaż nieruchomości, wiele osób może być zaniepokojonych, gdyż ich mieszkanie lub dom jest obciążone kredytem hipotecznym. Czy to oznacza, że transakcja jest niemożliwa, a marzenia o zmianie miejsca zamieszkania muszą zostać odłożone na półkę? Absolutnie nie! Mieszkanie z zapisem hipotecznym w dziale IV Księgi Wieczystej można bez problemu sprzedać. Kluczem jest to, aby wartość nieruchomości przewyższała zadłużenie hipoteczne.

W tym artykule dowiesz się, jak sprzedać nieruchomość z kredytem hipotecznym krok po kroku.


Sprzedaż Nieruchomości z Kredytem Hipotecznym – Dlaczego To Warto Rozważyć???
Najpierw warto zrozumieć, dlaczego sprzedaż nieruchomości z kredytem hipotecznym może być korzystna. To popularny scenariusz na rynku nieruchomości i wcale nie jest powodem do zmartwień. Przeczytaj, dlaczego to może być dobra opcja:


Dynamika Współczesnego Życia: Obecnie ludzie żyją bardziej dynamicznie. Przeprowadzki związane z pracą, zmiany życiowe, czy poszukiwania nowego miejsca na ziemi stają się normą. Kredyty hipoteczne nie są już zobowiązaniami na całe życie.


Potrzeba Większej Powierzchni: Zwiększająca się rodzina lub po prostu potrzeba większego miejsca do życia to jedne z powodów, dla których ludzie z kredytem decydują się na sprzedaż.


Inwestycje: Nie brakuje również inwestorów, którzy kupują nieruchomości na kredyt, po to by je później sprzedać z zyskiem.


Krok Po Kroku – Jak Sprzedać Nieruchomość z Kredytem Hipotecznym
Oto przewodnik krok po kroku, który pomoże Ci sprzedać nieruchomość z kredytem hipotecznym:


  1. Oceń Opłacalność Sprzedaży: Na początek zastanów się, czy sprzedaż nieruchomości jest
    opłacalna. Porównaj aktualną wartość nieruchomości na rynku oraz zobowiązania pozostałe do spłaty. Upewnij się, że to dla Ciebie korzystne finansowo.

  2. Znajdź Kupca: To czas na znalezienie potencjalnego kupca. Możesz użyć portalów
    ogłoszeniowych, agencji nieruchomości lub innych źródeł, aby dotrzeć do potencjalnych
    nabywców.


III. Informuj Bank: Poinformuj bank, że planujesz sprzedać nieruchomość. Bank będzie musiał wydać zgodę na sprzedaż, a także wystawić dokumentację niezbędną do transakcji.


  1. Załatw Formalności: Zdobądź zaświadczenie od banku, określające aktualne zadłużenie. I tu istnieją dwie możliwości :


Pierwsza z nich polega na spłacie pozostałej część zadłużenia hipotecznego przed aktem
notarialnym (przed aktem przenoszącym własność nieruchomości).

Po spłacie Sprzedający powinien zwrócić się do Banku o wydanie zaświadczenie o tym, ze hipoteka została spłacona. Następnie z dokumentem z banku należy udać się do Sądu wieczystoksięgowego i złożyć wniosek o wykreśleniu hipoteki z Księgi Wieczystej. W dniu, w którym wniosek zostaje złożony, w Księdze Wieczystej pojawia się wzmianka w dziale IV, wskazująca iż hipoteka jest w trakcie wykreślenia. Po kilkunastu dniach dział IV zostaje wyczyszczony z wpisów i nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedać nieruchomość.


Wskazany powyżej sposób jest prosty do realizacji, ale może stanowić problem dla osoby, która sprzedając nieruchomość nie ma odpowiedniej ilości środków finansowych na to, by spłacić resztę pozostałego na koncie długu hipotecznego. I tu mamy drugie rozwiązanie! Polega ono na sprzedaży nieruchomości jeszcze wówczas, gdy wpis hipoteki widnieje w dziele IV Księgi Wieczystej. Jak to wygląda krok po kroku?


Podobnie jak w pierwszym wypadku należy najpierw zwrócić się do banku o wydajanie zaświadczenia uprawniającego do spłaty hipoteki. W takiej sytuacji Bank wystawia zaświadczenie określające wysokość aktualnego zadłużenia hipotecznego wraz z kontem, na który ma być spłacona hipoteka (konto techniczne

do spłaty kredytu). Następnie Sprzedający i Kupujący spotykają się na akcie notarialnym. Notariusz opisuje w umowie sprzedaży, że zapłata całej ceny nieruchomości rozbita jest na kilka przelewów (minimum dwa). Jeden z nich musi trafić na konto Banku, który jest wierzycielem hipotecznym względem sprzedawanej nieruchomości. Natomiast różnica między ceną sprzedaży a kwotą przelewaną do banku jest należna Sprzedającemu.

1. Podpisz Umowę: Umów się na akt notarialny z kupującym. Po całkowitej spłacie kredytu z działu IV księgi wieczystej zostanie usunięty wpis o hipotece, a nabywca staje się właścicielem.

2.Uzyskaj Zgodę Banku: Nowy właściciel będzie potrzebować zgodę banku na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej, aby móc swobodnie dysponować nieruchomością.


Wymagane Dokumenty i Podatki
Podczas sprzedaży nieruchomości z kredytem hipotecznym potrzebujesz kilku dodatkowych
dokumentów:


➔ Promesa i zgoda banku na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nieruchomości po spłacie
zobowiązania.
➔ Zaświadczenie o obecnej wysokości zadłużenia.


Warto pamiętać, że te dokumenty są ważne tylko przez 30 dni. Ich uzyskanie może wiązać się z dodatkowymi opłatami. Dodatkowo, jeśli sprzedasz nieruchomość przed upływem 5 lat od daty zakupu, może pojawić się obowiązek zapłacenia podatku dochodowego, chyba że skorzystasz z ulgi mieszkaniowej.


Sprzedaż nieruchomości z kredytem hipotecznym to proces wykonalny, pod warunkiem odpowiedniego przygotowania i współpracy z bankiem oraz innymi stronami transakcji. Jeśli wiesz, jakie kroki podjąć i masz odpowiednią dokumentację, możesz śmiało przystąpić do tego procesu, a marzenie o nowym miejscu zamieszkania stanie się rzeczywistością.